Formule E x DHL: startschot voor Gen3-tijdperk

Formula E vehicle with DHL logo in the background.

Formule E en DHL hebben hun samenwerking verlengd. Ze zetten hun schouders onder de lancering van het Gen3-tijdperk. De snelste, lichtste, krachtigste en meest efficiënte elektrische raceauto krijgt hierbij een centrale rol.

Hoe het Formule E partnership begon

DHL is Official Founding and Logistics Partner van Formule E, ’s werelds eerste volledig elektrische motorsport kampioenschap. DHL speelde een belangrijke rol bij de implementatie van het concept. De eerste volledig elektrische race vond in 2014 plaats in Beijing. DHL is doorheen de jaren steeds een trouwe partner gebleven van Formule E. In 2022 werd er een nieuwe mijlpaal gehaald: in Seoel, Zuid-Korea werd de 100e race georganiseerd. Seoel is de 26e stad ter wereld waar een Formule E-race plaatsvond.

Ready, set, Gen3!

Op zaterdag 14 januari 2023 ging Seizoen 9 van start tijdens de Hankook Mexico City E-Prix 2023. Het betekende ook meteen het begin van het Gen3-tijdperk. Seizoen 9 omvat 16 races die plaats zullen vinden in 11 iconische wereldsteden. Zo vinden er wedstrijden plaats in Hyderabad, Kaapstad, São Paulo en Portland.

DHL garandeert state-of-the-art duurzame logistiek. Er wordt gefocust op multimodaal transport op maat. Hieronder valt zowel weg- als zeevracht. Er wordt steeds gezocht naar manieren om de efficiëntie te maximaliseren en de CO2-uitstoot te reduceren. DHL gebruikt biobrandstoffen voor alle weg- en zeevracht. In totaal zullen er 89.100 kilometer afgelegd worden tijdens het seizoen. Er wordt ongeveer 415 ton waardevolle vracht per race vervoerd, waaronder raceauto’s, batterijen, laadstations en uitzendapparatuur.

“DHL heeft Formule E helpen lanceren. Sindsdien is het bedrijf een gewaardeerde partner”, zegt Matt Scammell, Chief Commercial Officer van de Formule E. “We zijn verheugd om deze relatie verder te zetten. We hebben samen onze schouders gezet onder het Gen3-tijdperk. Zo blijven we innovatie stimuleren, de grenzen van de ontwikkeling van EV-technologie verleggen en de toekomst van de autosport bepalen. DHL speelt een cruciale rol in de realisatie van elk race-evenement over de hele wereld. Ze is een pionier op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid. Hierdoor is er een perfecte match met het kampioenschap en onze missie.”

Geel en blauw maakt Together Green

DHL en de Formule E zullen ook hun gemeenschappelijke waarden blijven uitdragen via het platform “Together Green”. Het DHL-geel en het Formule E-blauw gaan samen voor een groenere toekomst. “Formule E is niet alleen een sport. Het is ook een visie op de toekomst waar we allemaal deel van kunnen uitmaken. We zijn trots dat we Founding and Logistics Partner zijn. Het is fantastisch om op deze manier mee kunnen schrijven aan het verhaal van Formule E. “, zegt Arjan Sissing, Head of Global Brand Marketing bij Deutsche Post DHL Group. “Onze jarenlange samenwerking om duurzaamheid over de hele wereld te promoten is tot nu toe spannend geweest. We kijken ernaar uit om deze groene reis samen verder te zetten.”

Groene logistiek is pionierswerk

DHL is pionier op het gebied van groene logistiek. We zijn het eerste logistieke bedrijf dat zich engageerde voor een meetbare koolstofefficiëntiedoelstelling, en dit al in 2008. We beloofden de koolstofefficiëntie tegen het jaar 2021 met 30% te verbeteren (ten opzichte van 2007).
Dit doel werd reeds in 2016 gerealiseerd, vier jaar eerder dan gepland. In maart 2017 kondigde DHL een verbintenis aan om tegen 2050 een netto nuluitstoot te bereiken. In 2021 maakte DPDHL Group bekend om tegen 2030 7 miljard euro te investeren in schone bedrijfsactiviteiten en klimaatneutrale logistiek. De middelen zullen bijvoorbeeld worden gebruikt om tegen 2030 60% van de last mile vloot te elektrificeren. Hierdoor zullen er meer dan 80.000 e-voertuigen in het straatbeeld te zien zijn.