Een groenere pakjesdienst: “DHL is koploper”

Tegen 2030 de CO2-uitstoot halveren en tegen 2050 naar nul herleiden. De Go Green-ambities van DHL zijn niet mis. De route naar zo’n groenere pakjesdienst? Die loopt langs elektrische bakfietsen en bestelwagens. Aan het stuur? Transportmanager Ansfrid Vanlerberghe en fleetmanager Steven Van den Bosch.

Ansfrid: “In 2007 is DHL gestart met het beperken van de CO2-uitstoot. 30 procent minder uitstoten tegen 2020, dat was ons eerste doel. We behaalden het in Europa al in 2016 door de zware, kerosineverslindende vliegtuigen te vervangen door lichtere, tweemotorige varianten en in te zetten op biobrandstof. Mission 2030 is ons volgende target. Daarmee mikt DHL wereldwijd op een halvering van de CO2-uitstoot ten opzichte van 2007.  Daarvoor trekken we nu volop de kaart van elektrische voertuigen en cargofietsen.”

Groener én performanter

Steven: “Het project ‘Slim naar Antwerpen’ is een mooi voorbeeld van wat kan. Tijdens de grote werken aan de Antwerpse leien wilden we het vervoer in het stadscentrum vergemakkelijken en duurzamer maken. We doen dat met behulp van 6 Cubicycles. Dat zijn gele bakfietsen waarin net een europallet aan cargo kan. De chauffeurs zijn gepassioneerde fietsers die voor hun vracht zitten. Zo hebben ze altijd een goed zicht, wat belangrijk is voor de veiligheid.”

Ansfrid: “Samen met een elektrisch voertuig bedienen die Cubicycles al 2 jaar het hele gebied binnen de kleine ring van Antwerpen. Geen parkeerproblemen en fileleed, dat vertaalt zich in een betere performantie. En we besparen Antwerpen op die manier ook 46 ton CO2 per jaar, evenveel als 1380 bomen die je zou aanplanten.  Het leuke is ook dat Japanners op de foto willen met de intussen beroemde bakfiets.”

78 elektrische bestelwagens

Steven: “We bekijken nu of we de Cubicycles in andere grootsteden kunnen inschakelen. Dat is alleen mogelijk als ons magazijn dicht bij de stad ligt, zoals in Antwerpen, en het volume aan pakjes moet groot genoeg zijn. In Gent rijden intussen ook al Cubicycles rond.”

“Minder drukke centra zullen we bevoorraden met 78 elektrische bestelwagens. Die zal je vanaf de zomer in heel Vlaanderen zien rijden. Ook in rurale gebieden. Alle routes korter dan 160 kilometer zullen we dan elektrisch rijden. Als de technologie een grotere actieradius toelaat, willen we dat tegen 2025 optrekken naar 65 procent om dan in 2030 al onze routes elektrisch te bedienen. Momenteel passen we de vestigingen in de regio Luik, Antwerpen, Diegem, Gent en Roeselare aan met de nodige laadinfrastructuur.”

Ansfrid: “Onze koeriers krijgen een extra opleiding om met zo’n elektrisch voertuig te rijden. Ze willen hun klanten immers graag snel en duurzaam bedienen. Er zal ook aandacht zijn voor de gevaren van zo’n stil voertuig in een drukke context. Met een 360°-camera en waarschuwingsgeluiden bij het achteruitrijden, maken we het zo veilig mogelijk.”

Voorloper voor de sector als groenere pakjesdienst

Steven: “Tegen het einde van dit jaar zal een derde van onze vloot elektrisch zijn. Bovendien motiveren we onderaannemers om zo’n voertuig aan te kopen door een mooie korting bij leveranciers te bedingen. Tel daarbij de vloot van 700 bedrijfswagens die vanaf 2023 drastisch zal vergroenen en je weet dat het target van 2030 in zicht komt.”

Ansfrid: “Vergroening van transport is maar één onderdeel van het GoGreen-programma. We hebben ook een nieuw volledig CO2-neutraal gebouw, het groenste warehouse van de sector. Er zijn weinig concurrenten die een dergelijk programma hebben en op deze schaal al de omschakeling gemaakt hebben. We merken aan salesvragen en aanvragen voor lezingen dat de sector naar ons opkijkt.”

Steven: “Om een echt duurzaam verhaal te kunnen schrijven, moet de consument mee evolueren. Is het werkelijk nodig om steeds een pakje aan huis te ontvangen? Dat is niet altijd de beste oplossing. Eén ding staat vast: als DHL willen wij er zijn voor iedereen op elk moment.”

Meer weten over wat we doen om een steeds groenere pakjesdienst te zijn? Ontdek alles over onze GoGreen initiatieven.

Zie je ook wat in onze duurzaamheidsdoelstellingen? Ga bij ons aan de slag.