Orakel: “Blijf innoveren en durf te veranderen”

Orakel, misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar ongetwijfeld ben je al eens met hun producten in contact gekomen. Ze maken vanalles en nog wat, en wat doet DHL? Exact, wij vervoeren vanalles en nog wat!

Maar, waar hebben we het precies over?

Orakel werd in 1996 opgericht en hield zich voornamelijk bezig met het bedrukken van polsbandjes voor lokale fuiven van de jeugdbeweging. Het begon dus klein, maar de digitale printer die destijds gebruikt werd, was de eerste in Europa en wekte al snel veel aandacht. Na twee jaar werd er al een eerste kantoor geopend in het buitenland, in Wales. 

Jaar na jaar groeide het bedrijf en in 2008 werd er een nieuwe firma opgericht waarmee ze nieuwe producten op de markt konden brengen. Met b-token werden speciale muntjes ontworpen die als jetons konden dienen op festivals. Al snel bleek dat de markt hier veel interesse in had. Vooral doordat elk muntje gepersonaliseerd kon worden met eigen logo’s.

Orakel ziet het groots en heeft inmiddels al 5 verschillende bedrijven onder zijn hoede. Ze produceren inmiddels veel meer dan enkel festival-items. Ook badges, sportbenodigdheden, kermisjetons, verpakkingen en tags worden door Orakel geproduceerd.

Orakel x DHL Express

“Heel lang werkten we met een vaste transportpartner. We waren hier tevreden over, maar zagen toch dat het ook risico’s kon inhouden om de volledige distributie over te laten aan één speler. Daarom wilden we een test doen met een ander logistiek bedrijf. We wilden een zending uit Hongarije naar België laten transporteren en die opdracht gaven we aan DHL Express. Dit verliep zonder problemen en daarom besloten we hen uit te dagen met een aantal andere, lastigere zendingen.

Al snel viel het op dat DHL Express een hoge mate van service biedt. Er is steeds een snelle, adequate opvolging en persoonlijk contact. Je hebt niet het gevoel dat je een nummertje bent en als er iets misloopt zal iedereen er ook alles aan doen om dit zo snel mogelijk op te lossen. Het is echt wel fijn als je steeds contact hebt met dezelfde mensen en niet steeds moet bellen naar een klantendienst, waar ze niet weten wie je bent.”

“Een van de testcases was een zending naar Noorwegen. Voordien ondervonden we steeds moeilijkheden met de douane. Onze zendingen geraakten er haast nooit. Dit omdat onze transportpartner niet zelf in het land actief was. De zendingen werden dus steeds overgedragen aan de Noorweegse post. Op zich niets mis mee, maar als er iets niet goed liep, was het onmogelijk om met hen te communiceren aangezien ze geen Engels spraken. DHL Express heeft een heel goede begeleiding bij douaneformaliteiten en de zending blijft in hun systemen traceerbaar, totdat het op de bestemming is aangekomen. Zo hoef je dus ook maar met één partner contact op te nemen.”

Innovatie & duurzaamheid

Blijven innoveren en durven veranderen, dat is het motto van Orakel. En dat alles met een grote aandacht voor duurzaamheid. Wist je dat er in heel hun productieproces naar no-waste gestreefd wordt?

“Een van de nieuwste producten waar we binnenkort mee op de markt komen is Oohoo. Dit is een kleine capsule van zeewier die gevuld kan worden met een drankje. Het grote voordeel is dat er geen enkele waste is. Je kunt de gel-achtige capsule opeten of weggooiien en deze is bovendien 100% biologisch afbreekbaar. De ideale vervanging voor plastic flesjes of bekertjes dus! Het product zou vooral ingezet worden tijdens sportevents of festivals.”

“Duurzaamheid zit echt in ons DNA. Vorig jaar wannen we zelfs de award voor duurzaam ondernemen van VOKA. Hier zijn we echt trots op. En als je als internationaal bedrijf wil inzetten op duurzaamheid, moet je natuurlijk ook denken aan transport.”

En laat DHL Express nu net de eerste transportmaatschappij zijn die zich heeft uitgesproken over duidelijke duurzaamheidsdoelstellingen. We gingen het commitment aan om tegen 2050 we volledig CO2 neutraal zijn. Met tussendoelstellingen en grote investeringen is dit zeker haalbaar. Er werd 7 biljoen euro geïnvesteerd om tegen 2030 ervoor te zorgen dat 60% van de voertuigen elektrisch zijn, we zo veel mogelijk met duurzame vliegtuigbrandstof werken (SAF), en dat alle nieuwe gebouwen koolstofneutraal zijn. Bovendien willen we de klanten groene alternatieven bieden voor al onze kernproducten en –oplossingen.

“Onze waarden komen dus sterk overeen met die van DHL Express, waardoor ons partnership niet enkel professioneel, maar ook op vlak van duurzaamheid een match-made-in heaven is.”