DHL x Formula 1®: een duurzaam raceseizoen

Voor de opener van de raceseizoen leverde DHL het FIA Formula One® World Championship™ af op zijn bestemming in Bahrein. De Formula 1®-kalender was nog nooit zo uitgebreid. Dit jaar bezoeken we maar liefst 6 continenten en de Grand Prix van Miami maakt zijn debuut. In 2022 breekt voor de Formula 1® een nieuw tijdperk aan. De volledig nieuwe bolides werden speciaal ontworpen om dichter bij elkaar te kunnen racen en zowel de veiligheid als duurzaamheid nemen toe. Zo drijft E10-brandstof dit jaar de nieuwe auto’s aan. Dit is een mengeling van 90% fossiele brandstof en 10% ethanol. Op die manier zet de Formula 1® een stap in de richting om tegen 2025 100% duurzaam aangedreven hybridemotoren te gebruiken.

Duurzame logistiek van Formula 1®

Ook tijdens dit raceseizoen neemt DHL de enorme logistieke inspanning voor de Formula 1® voor zijn rekening. DHL transporteert tot 1.400 ton uiterst kostbare vracht naar elke race. Denk hierbij aan bolides, banden, vervangonderdelen, brandstof, omroepapparatuur en materiaal voor marketing en horeca. DHL focust op de doelstelling die de Formula 1® wil bereiken: een netto CO2-neutrale koolstofvoetafdruk tegen 2030. Daarom zorgt DHL ervoor dat al de vrachtwagens die voor de F1® worden ingezet, een gps hebben. Zo kunnen ze het brandstofverbruik monitoren, de efficiëntste routes kiezen en de CO2-uitstoot verlagen. Een andere maatregel tijdens dit raceseizoen is het inzetten van brandstofefficiënte Boeing 777-toestellen. De koolstofuitstoot hiervan is 18% kleiner dan die van traditionele toestellen. Verder bevordert DHL ook multimodale transportoplossingen, inclusief land- en zeevervoer.

“Al bijna 40 jaar lang verzorgen we de logistiek van de Formula 1®. De sport wordt steeds populairder en de logistiek blijft een enorm belangrijk onderdeel van wat de F1®-ervaring mogelijk maakt. Vandaag ligt onze focus op het helpen van de Formula 1® om zijn CO2 uitstoot en algemene ecologische impact te verkleinen. DHL is sectorleider op het gebied van groene logistiek. We bevinden ons dus in de ideale positie om die belofte waar te maken. We zijn oprecht trots dat we de F1® kunnen helpen bij het introduceren van nieuwe standaarden inzake autotechnologie en duurzaamheid. De Formula 1® creëerde het efficiëntste hybride systeem dat ooit gebouwd werd. Daarbovenop intensifieert het zijn inspanningen om een 100% duurzame drop-in brandstof van hernieuwbaar bioafval te ontwikkelen. Auto’s en vrachtwagens overal ter wereld kunnen deze brandstof gebruiken.”

Arjan Sissing – Head of Global Brand Marketing (Deutsche Post DHL Group)

Fashion x Formula 1®

Ook tijdens dit raceseizoen gebruiken we ons partnership met Formula 1® om kleinere merken en artiesten die aan duurzaamheid werken in de schijnwerpers te plaatsen. We kondigden onlangs onze samenwerking met BEEN London aan. Dit is een meermaals bekroond merk van modeaccessoires die volledig gemaakt zijn van gerecyclede materialen. De Britse Vogue omschreef het zelfs als een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld! Samen met DHL werkt het aan een limited-editioncollectie: “DHL x BEEN Londen. The Circuit Collection”. We vonden een leuke manier om oude banners langs de route te recycleren. De collectie bestaat uit duurzame merchandisingartikelen gemaakt uit gerecyclede DHL-banners die Formula 1®-circuits wereldwijd sieren.

“De F1® richt zijn innovatieve kracht steeds meer op duurzame transporttechnologieën. Daardoor is de potentiële impact ervan op de wereldwijde duurzaamheidsinspanning enorm. We willen de aandacht ook vestigen op de ‘kleinere’ positieve invloeden van innovatieve denkers en ondernemers zoals BEEN London. Als onderdeel van onze ruimere duurzaamheidsinspanning gaat deze samenwerking met BEEN London over het promoten van diversiteit en van mensen die in de duurzaamheidssector een verschil maken. Dat doen we door hen een platform te geven waarop ze hun werk kunnen tonen.”

Arjan Sissing – Head of Global Brand Marketing (Deutsche Post DHL Group)
Drie modellen tonen BEEN London collectie gemaakt uit gerecupereerde Formule 1 materialen van een voorbije raceseizoen.
BEEN London

Ecologische mode tijdens dit raceseizoen

Elk BEEN Londen-artikel is volledig met de hand gemaakt in één van de laatste lederwerkplaatsen van East London. Daarna het verpakt wordt door Londenaren met een leerstoornis. De koolstofvoetafdruk van elk item is gemiddeld 10 keer kleiner dan die van het commerciële equivalent. BEEN-oprichter Genia Mineeva was voor de aankondiging van het partnerschap aanwezig op DHL’s Luxury and Fashion Forum in Dubai. Daar sprak ze over de grote boodschap van haar kleinschalige bedrijf:

“Elk teamlid van BEEN London streeft ernaar om een echte, meetbare invloed op de modesector uit te oefenen. We willen bewijzen dat afval mooi kan worden. Daarom verwelkomen we dit initiatief van DHL als een mooie kans op visibiliteit. Daardoor kunnen we aan de wereld tonen wat we kunnen bereiken met gerecycled afvalmateriaal. Door oude circuitreclame te gebruiken konden we een prachtige limited-editioncollectie van reissets voor een zeer goed doel te produceren.”

Genia Mineeva – BEEN oprichter

Volledige opbrengst gaat naar Plastic Bank

De limited edition reissets zullen op de website van BEEN London verkocht worden en de opbrengst gaat naar Plastic Bank. Dit is een sociale onderneming die wereldwijd de strijd aangaat tegen plastic in de oceanen. Dit doen ze terwijl ze de levens van gemeenschappen verbetert. Plastic Bank bouwt ethische recyclage-ecosystemen op in kustgemeenschappen. Zo herwerken ze de materialen om ze opnieuw in de productieketen te introduceren. Inzamelaars van afval ontvangen bonussen voor de materialen die ze verzamelen, waardoor ze hun gezinnen van basisbenodigdheden kunnen voorzien. “Plastic Bank is de perfecte begunstigde van onze bewustmakingscampagne over recycling met BEEN Londen. Plastic afval opwaarderen en tegelijk een groeiende bedreiging voor onze oceanen bestrijden is een fantastisch voorbeeld van sociaal ondernemerschap.”

De trouwste Formula 1® Partner, dat zijn wij

DHL is de officiële logistieke Formula 1®-partner sinds 2004 en de langstlopende wereldwijde Formula 1®-partner. We zetten een team van 35 logistieke motorsportwerknemers in die uitsluitend instaan voor het transporteren van de Formula 1® over de hele wereld. “Het is een echt partnerschap dat gebouwd is op snelheid, precisie en – ook steeds meer – op duurzaamheid”, zegt Sissing.

Geïnteresseerd om met DHL Express samen te werken? Bekijk de mogelijkheden voor zakelijke klanten.