Werkgroep brussels hub cares staat in de modder

Huisraad vol modder, puin, rondslingerende troep en een muffe keldergeur. Twee maanden na de overstromingen in de Vesder-vallei zijn de sporen van de zondvloed nog altijd zichtbaar. 16 DHL-collega’s van de Werkgroep Brussels HUB Cares trokken naar het gebied en staken een handje toe. HR-medewerker Liselot Tibo (31) was één van hen.

“Nee, ploeteren in de modder en afval opruimen staan niet in onze functiebeschrijving”, lacht Liselot, “maar engagement voor de samenleving is wél onderdeel van onze bedrijfscultuur.” Met 15 collega’s nam Liselot deel aan de River Clean Up-actie in Verviers en Pepinster om er overstroomde oevers op te ruimen. 

Liselot: “Het is waanzinnig hoeveel werk daar in het Maasgebied nog wacht. In het stuk dat wij onder handen namen, hingen de bomen vol troep, overal was er rondslingerend plastic en ander vuil. Een inwoner zei ons: ‘jullie beseffen niet welk verschil jullie maken.’ Ze was zo moedig! Ik besef dat er voor haar en vele anderen een koude winter wacht.”

De mouwen oprollen met Brussels HUB Cares

Dat zo veel collega’s bij DHL vrijwillig de handen uit de mouwen steken voor een goed doel, is geen toeval. Liselot: “Als bedrijf zijn we ons sterk bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Go Green, Go Teach, Go Help zijn globale initiatieven. Met de werkgroep ‘Brussels Hub Cares’ vertalen we die naar lokale acties. Van een veiling ten voordele van het Rode Kruis tot een speelgoedinzamelactie en het doneren van laptops aan lokale scholen. We zijn ook rond groene thema’s in de weer. Zo stimuleren we collega’s om afvalvrij en met de fiets naar het werk te komen. En binnenkort planten we 3000 bomen in de omgeving aan.”

Helpen maakt gelukkig

De rode draad in al die initiatieven van de werkgroep ‘Brussels Hub Cares’? Liselot: “We proberen voor zoveel mogelijk mensen een verschil te maken. Initiatieven in de buurt van onze werkplek hebben een streepje voor. Net als organisaties waar werknemers persoonlijk bij betrokken zijn.”  

“Vanuit een puur persoonlijk engagement ben ik één van de trekkers van de werkgroep Brussels Hub Cares. Al kan je parallellen trekken met mijn jobinhoud. Ik werk op de HR-afdeling. Daar hou ik de vinger aan de pols van het welzijn van de 1700 DHL-medewerkers. Ik vind het belangrijk dat mensen zich goed in hun vel voelen. En ruimer, dat het goed gaat met de maatschappij, met de aarde. Als ik ‘involved’ ben, iets kan betekenen, dan ben ik op mijn gelukkigst.”

Let’s stick together

Met Black Friday en de feestdagen komt voor de DHL-collega’s het drukste seizoen eraan. Dan staan ze even op de rem wat initiatieven voor het goede doel betreft. Maar de samenhorigheid binnen DHL verdwijnt daarmee niet. 

Liselot: “Is er veel werk in het warehouse, dan ga ik, net als veel andere collega’s, een dag mee pakjes sorteren. Als HR-medewerker is het een mooie kans om dicht naast de mensen tussen de hoog gestapelde paletten te staan. Dichter bij de kern van ons bedrijf kom je niet.” 

Meer dan zomaar werk

Of er in zo’n ontzettend drukke, stresserende periode nog wel voldoende aandacht kan zijn voor het welzijn van de medewerkers? Liselot: “Het moeilijke aan onze business is dat we tegen korte deadlines werken. Elke minuut dat een vliegtuig langer aan de grond staat, kost geld. Voor de klant sparen we kost noch moeite. Tegelijk is DHL een mensgericht bedrijf. We zijn één familie van 1700 mensen die, als het kan, voor elkaar door het vuur gaan. De balans vinden tussen de prestaties die we moeten behalen en het welbevinden, ook dat is typisch DHL.” 

Lees meer over de initiatieven binnen DHL Express.

Kan je je ook vinden in onze bedrijfscultuur? Solliciteer dan voor een job bij DHL.