Fietskoerier in de kijker

fietskoerier

Mark de Klerk (50), medewerker in Antwerpen én werknemer van het jaar, bezorgt al sinds 2014 pakjes en documenten als fietskoerier. Hoog tijd om hem eens in the picture te zetten!

Go Green met onze fietskoerier

Tegen 2050 wil DHL Express volledig CO2 neutraal zijn. En dat is een uitdaging! We proberen onze diensten op verschillende manieren te vergroenen. De ‘last mile’ op een milieuvriendelijke manier afleggen, is een essentieel stuk van onze missie. Dit doen we bijvoorbeeld door steeds meer fietskoeriers in te zetten op onze routes.

Omdat we niet alleen betrokken zijn met het milieu, maar ook met het welzijn van onze werknemers, vragen we een echte rot in het vak naar zijn ervaringen als fietskoerier.

Mark is een van de eersten in ons land die overschakelden van camionette naar cubicycle. Na 20 jaar in een camionette te rijden, was hij klaar voor een nieuwe uitdaging. Mark was in 2014 al aanwezig bij het pilootproject in Antwerpen. In het begin reden ze nog met een bullit cargo. Dit zijn fietsen met de laadbak vooraan. Nadat ze in 2015 in Utrecht een nieuw model fiets, met de container vanachter, in werking hadden gezien, wilden ze deze maar wat graag proberen. Na een week testen, waren de koeriers in Antwerpen overtuigd. Je zit comfortabeler en mensen reageren er positiever op. Dit komt doordat ze eerst de fietskoerier zien en dan pas de container. Gelukkig was de directie ook snel overtuigd om over te schakelen.

Met de Cubicycle door de stad

In Antwerpen rijden er altijd zeer veel auto’s. Het gevolg: files en tijdverlies. Dit in combinatie met het gebrek aan parkeerplaats zorgt voor veel stress bij de koeriers. Als koerier moet je continu de optimale route herberekenen om zo snel mogelijk op de volgende locatie aan te komen, afhankelijk van het verkeer.

Met de fiets heb je dit probleem niet. Stad Antwerpen zet hard in op het aanleggen van nieuwe fietspaden en het autovrij maken van de winkelstraten. De cubicycle past perfect op het fietspad en is toegestaan in de autovrije zones. Hierdoor kan je steeds bijna recht voor de deur van de klant stoppen om een levering te doen. Daarnaast is ook de tijd beter in te schatten. Als je weet dat je vandaag twee minuten hebt moeten fietsen naar een volgende bestemming, dan zal diezelfde route de volgende dag evenveel tijd in beslag nemen.

Sociaal contact als fietskoerier

Ook het sociaal contact vindt Mark fantastisch. “Buiten in de frisse lucht zijn in plaats van achter een autoruit is zoveel fijner! Mensen lachen naar je, kinderen zwaaien en je kunt een praatje maken met andere fietsers of wandelaars. Mensen zijn benieuwd en stellen vragen over de fiets. Met stip op één: “Is hij elektrisch?”. Ook vragen mensen me vaak de weg. Ik voel me dan net een stadsgids :).”

“De klanten waar ik pakjes breng zijn ook heel meelevend. In de zomer vragen ze of ik het niet te warm heb en bieden ze me een lekker koud drankje aan. In de winter vragen ze dan weer of ik het niet te koud heb en willen ze weten of ik zin heb in een kop koffie. Als het regent kijken ze verontrust. Dan antwoord ik meestal dat er niet zoiets bestaat als slecht weer, enkel de verkeerde kleren.”

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van Velove.