Onze groene DHL vloot

Tegen 2050 wil DHL Express volledig CO2 neutraal zijn. En dat is een uitdaging! We zijn constant op zoek naar nieuwe manieren onze diensten verder te vergroenen. Kiezen voor een groene DHL vloot maakt daar natuurlijk een deel van uit.

camionette

Elektrische vans

Maar liefst één op de drie DHL-bestelwagens zijn momenteel al elektrisch. Deze investering betekent een extra CO2-reductie van 2050 ton (!) per jaar. Daar stopt het echter niet. We gaan nog een versnelling hoger schakelen: tegen 2025 zal twee derde van ons wagenpark geëlektrificeerd zijn. Zo komen we weer een stapje dichter bij onze doelstelling om mede via een groene DHL vloot tegen 2050 volledig CO2-neutraal te zijn.

Elektrische vliegtuigen

DHL Express heeft maar liefst 12 volledig elektrische vrachtvliegtuigen besteld. Onze nieuwe vliegtuigen, “Alice”, zijn de eerste elektrische vliegtuigen ter wereld. Ze gingen voor de eerste keer de lucht in eind 2022.

Er is niet alleen maar één piloot nodig in de cockpit, maar ze kan ook tot 1200kg vervoeren. Dat is al een mooi aantal DHL pakjes! Dankzij technologische vooruitgangen beperkt de oplaadtijd per vlieguur zich maar tot 30 minuten.

Deze elektrische vliegtuigen kunnen dus opgeladen worden tijdens het laden en lossen van al jullie pakjes. Dit zorgt voor minder tijdverlies en maakt het mogelijk onze strakke schema’s te respecteren. Vanaf 2024 al Alice gebruikt worden voor het vervoeren van cargo.

Cubicycles

Je hebt onze cubicycles ongetwijfeld al zien rondrijden in Antwerpen of Gent. Leuk om te zien en ongelooflijk wendbaar en praktisch in de stadsdistributie. Onze cubicycle is een elektrische cargofiets met vier wielen, uitgerust met een container die tot 125 kg goederen kan vervoeren en uiteraard ten allen tijde afgesloten is zodat de pakjes veilig gestockeerd zijn.

Veel van onze zendingen worden in de ‘last mile’ per fiets afgeleverd. Een groen en gezond alternatief zowel voor de mensen in de stad als voor onze koeriers.

Met onze cubicycles dragen we bij aan schonere lucht, veroorzaken we geen overlast voor het overige verkeer én zijn we een stuk sneller. Files of de ochtendspits, geen last van! Lees zeker het interview van Mark, fervente fietskoerier in Antwerpen. Hij vertelt enthousiast hoe hij door de straten van Antwerpen flaneert.

Truck op waterstof

Ja, een truck op waterstof, dat kan! Samen met onze klant Apple testten we het voertuig tussen Breda en Brussel. Het doel van dit programma is de ontwikkeling van koolstofarme zware vrachtwagens op waterstof voor logistieke toepassingen te vergemakkelijken en praktijkervaring op te doen in verschillende regio’s.

Terwijl batterij-elektrische vrachtwagens efficiënt kunnen werken in het kader van last-mile delivery, zijn brandstoffen uit hernieuwbare energiebronnen zoals waterstof essentieel voor zero-emission line-haul.

De vrachtwagen, die wordt geëxploiteerd door het Nederlandse Nassau Sneltransport, legt dagelijks een afstand af van ongeveer 200 km, op het grensoverschrijdende traject tussen Nederland en België. In het kader van het project tankt de truck dagelijks in Breda bij een mobiel tankstation van Wystrach. Tijdens de proeffase kan met de nieuwe technologie tot 350 ton CO2 worden bespaard. Geweldig toch?