De toekomst is duurzaam: DHL investeert 7 miljard euro

DHL lanceerde onlangs zijn Sustainability Roadmap. Het betreft een ambitieus plan om de Sustainable Development Goals van de VN te ondersteunen. Zo kunnen we de logistieke sector leiden naar een groenere toekomst die duurzaam is.

De logistieke sector is dé essentiële motor van de wereldhandel en de economische groei. Toch laat het een grote ecologische voetafdruk achter op onze planeet. Dat willen we beperken. Als ’s werelds grootste logistieke bedrijf wil DHL een belangrijke rol spelen in de vermindering van de CO2-uitstoot. In 2020 was de uitstoot van DHL 0,4% van het totaal van de sector. Het is een mooi resultaat. Zeker als je weet dat we een van de grootste particuliere werkgevers ter wereld zijn. We zijn dus op de goede weg, maar het kan nog beter!

Duurzaamheid is een verantwoordelijkheid

DHL heeft onlangs een nieuwe roadmap voor duurzaam ondernemen aangekondigd. Deze ondersteunt de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN. De roadmap bevat een actieplan waarin er wordt erkend dat duurzaam ondernemen meer is dan milieubescherming. Sociale en bestuurlijke kwesties moeten ook gedekt worden.

“We maken van ons gele bedrijf een groen bedrijf. We leveren een belangrijke bijdrage aan onze planeet en de samenleving. Schone brandstofalternatieven die duurzaam zijn, zijn essentieel voor een klimaatneutrale logistiek in een geglobaliseerde wereld…”

Frank Appel, CEO van Deutsche Post DHL Group.

Het nieuwe stappenplan bouwt voort op prestaties uit het verleden en zet tegelijkertijd koers naar de toekomst. De afgelopen 15 jaar hebben we de koolstofefficiëntie voortdurend verbeterd. Tegelijkertijd hebben we innovatieve, groene logistieke oplossingen ingevoerd. Dit om toeleveringsketens duurzaam te maken en klanten te helpen hun milieu-doelen te bereiken. In 2017 was Deutsche Post DHL Group het eerste logistieke bedrijf dat een emissievrije doelstelling kenbaar maakte. En in 2019 namen we duurzaamheid op als hoeksteen van onze bedrijfsstrategie.

Geel wordt groen (én duurzaam)

DHL voert nu het tempo op van de inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen. Ten eerste hebben we ons via het Science Based Target-initiatief tot doel gesteld de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 te verminderen. Dit is in overeenstemming met het Klimaatakkoord van Parijs. Als we niets zouden doen, zou onze jaarlijkse uitstoot waarschijnlijk stijgen tot 46 miljoen ton in 2030. Dit vanwege de verwachte groei in wereldwijde logistieke activiteiten. In plaats daarvan heeft DHL toegezegd haar jaarlijkse CO2-uitstoot te verminderen tot minder dan 29 miljoen ton. Hoe gaan we dat doen?

Om dit doel te bereiken, zal DPDHL de komende 10 jaar €7 miljard euro investeren in klimaatneutrale oplossingen. Met dat geld zal de groep tegen 2030 meer dan 80.000 e-voertuigen op de weg brengen. Dit is goed voor meer dan 60% van onze last-mile voertuigen. We zullen ook het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen verhogen tot meer dan 30% tegen 2030. Bovendien zullen alle nieuwe gebouwen CO2-neutraal worden ontworpen. Ons plan is om groene alternatieven aan te bieden voor al onze kernproducten en -oplossingen.

Een geweldige plek om duurzaam te werken

Toch zijn het de mensen die een logistiek bedrijf aandrijven. Een duurzaam internationaal bedrijf moet mensen uit verschillende landen en culturen samenbrengen en een gemotiveerd team koesteren. Het nieuwe stappenplan streeft ook naar een veilige, inclusieve en doelgerichte werkplek die gelijke kansen biedt en de beste talenten aantrekt en behoudt.

Om dit te bereiken voert het bedrijf verschillende programma’s en initiatieven uit. Zo willen we het aantal vrouwen in management optrekken tot 30%. In 2020 was dit nog 23,2%. Ook willen we de veiligheid op de werkplek verbeteren door de Lost Time Injury Frequency Rate te verlagen. Dit tot minder dan 3,1 tegen 2025.

Een betrouwbare leider

De nieuwe roadmap gaat ook over het beter afstemmen van de Gedragscode voor leveranciers. Zo zal er onder andere meer gelet worden op duurzaamheid en mensenrechten. Daarnaast zullen we meer trainingen aan het management geven over gegevensbeveiliging.

Deutsche Post DHL Group wordt gedreven door het doel ‘connecting people, improving lives’. Toch erkent de Groep ook dat iedereen werk zal moeten maken van duurzaamheid. Daarom is DHL al lang een toegewijde partner van de VN en zet ze zich in voor haar SDG’s.

“We beslissen vandaag in wat voor wereld wij en onze kinderen over 30 jaar zullen leven.”

Frank Appel – CEO Deutsche Post Group