DHL en World Energy gaan samenwerken om luchtvaartlogistiek koolstofvrij te maken

DHL and World Energy Partner to Decarbonize Aviation Logistics

Sustainable Aviation Fuel Certificate

DHL Express en World Energy hebben hun krachten gebundeld om de decarbonisatie van de luchtvaartlogistiek te versnellen. We hebben een zevenjarige strategische overeenkomst getekend voor de aankoop van ongeveer 668 miljoen liter Sustainable Aviation Fuel. Dit middels duurzame luchtvaartbrandstofcertificaten (SAFc). Dit is een van de grootste SAFc-overeenkomsten in de luchtvaartindustrie tot nu toe. We verwachten dat dit partnerschap de uitstoot van koolstofdioxide met ongeveer 1,7 miljoen ton zal verminderen gedurende de levenscyclus van vliegtuigbrandstof. Dit komt overeen met het koolstofneutraal opereren van het luchtvaartnetwerk van DHL in Noord- en Zuid-Amerika gedurende een jaar.

Het gebruik van SAFc zal een cruciale rol spelen in onze reis naar het behalen van onze ambitieuze emissiedoelstellingen. We streven ernaar om onze jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen te verminderen. En dit tot minder dan 29 miljoen ton CO2e in 2030 voor de scopes 1, 2 en 3.*

Transparant en Betrouwbaar

Het “Book & Claim” chain-of-custody model onderscheidt milieukenmerken van brandstof met behulp van SAFc. Deze aanpak zorgt ervoor dat een derde partij nauwkeurig de emissiereducties overdraagt en verifieert die zijn gekoppeld aan elk krediet. Hierdoor worden de transparantie en betrouwbaarheid verbeterd. Het stelt ons in staat om Duurzame Vliegtuigbrandstofcertificaten te kopen, de bijbehorende emissiereducties te gebruiken en milieucertificaten uit te breiden naar klanten via onze GoGreen Plus-service.

Alle volumes worden getraceerd via een onafhankelijk register. Dit is om ervoor te zorgen dat traceerbaarheidsclaims met betrekking tot SAFc voldoen aan de strenge duurzaamheidscertificeringsnormen van de Roundtable on Sustainable Biomaterials (RSB).

Dit partnerschap laat zien hoe bedrijven samen kunnen werken aan het koolstofvrij maken van moeilijk te reduceren sectoren. Zoals de luchtvaartlogistiek en tegelijkertijd op een verantwoorde manier hun klimaatdoelstellingen kunnen halen.

*We gebruiken scope 1, 2 en 3 als categorieën om de uitstoot van broeikasgassen in de ecologische voetafdruk van een organisatie te meten. Hier volgt een korte uitleg van elke scope:

  • Scope 1: Directe emissies van bronnen die eigendom zijn van of beheerd worden door de organisatie. Dit omvat emissies door verbranding van brandstoffen in boilers, ovens, voertuigen, etc.
  • Scope 2: Indirecte emissies door het verbruik van ingekochte elektriciteit, warmte of stoom die off-site is opgewekt maar door de organisatie wordt verbruikt.
  • Scope 3: Indirecte upstream- en downstreamemissies die verband houden met de activiteiten van een organisatie, maar buiten de eigen operationele controle plaatsvinden. Dit kan zowel transport en distributie van producten/diensten (upstream) als gebruik/verwijdering van verkochte producten (downstream) omvatten.

Scope 3 vertegenwoordigt vaak het grootste deel van de koolstofvoetafdruk van een organisatie. Dit komt omdat het alle indirecte invloeden in hun waardeketen omvat.