Belgische export is booming

Danny Van Himste

De Belgische export is booming en daar zit de logistieke sector natuurlijk voor iets tussen. Daarom beantwoordt Danny Van Himste, CEO van DHL Express Belux, een aantal vragen over Belgische export.

Het recept voor succesvolle export

Bestaat er zoiets als hét recept voor een succesvolle exportstrategie?

“Een klassieke manier van exporteren is produceren in België en vervolgens voorraden aanleggen in je exportlanden. Alleen weet je in de beginfase vaak nog niet of en hoeveel je er zal verkopen. Het alternatief: de distributie vanuit België organiseren. Tegenwoordig kan dat vlot naar de hele wereld. Dan neem je bijvoorbeeld een bedrijf als het onze in de arm. Dat garandeert dat je klanten op een tot drie dagen tijd hun goederen krijgen. Je transportkosten zullen iets hoger liggen, maar je vermijdt de rompslomp rond bevoorrading en je krijgt meer ruimte op te focussen op productie en marketing.

Tweede tip: besteed voldoende aandacht aan je go-to-market-strategie. Sommige kmo’s redeneren te veel vanuit het product zelf. Ze overtuigen zichzelf dat het wel zal aanslaan bij de nieuwe doelmarkt. Dat moet je eerst uitzoeken. Wat kan je product daar betekenen? Wat met de culturele fit? Hoe verzorg je de distributie én financiering? Ontwikkel dus altijd éérst een tactisch plan vooraleer je exporteert.

Een laatste tip: check de capaciteiten van je exportpartners. Zijn ze in staat om customs goed af te handelen? Garanderen ze kwaliteit, capaciteit en flexibiliteit? Zijn ze lokaal sterk genoeg verankerd? Een partner kan het misschien uitstekend doen in België, maar daar ben je weinig mee als je voet aan de grond wil krijgen in pakweg Vietnam.”

De ideale sector voor export

Welke sectoren of exportmarkten boren we vanuit België nog te weinig aan, waar ligt nog potentieel?

“Lifesciences. Hierin staat België bijzonder sterk en de sector biedt nog altijd veel potentieel. Algemeen moeten Belgische ondernemingen vooral nog meer inzetten op toegevoegde waarde creëren. Bedrijven die investeren in research en development en in hun producten, zien we ook het sterkste groeien via export. In België hebben we niet veel grote fabrikanten meer. Bovendien moeten we opletten dat we niet louter een doorstroomland voor goederen worden. Daar wint onze economie weinig bij. België is het aan zichzelf verplicht om primus van de klas te blijven als innovatieve kennisregio.”

Belgische export moet duurzaam zijn

Wat zijn de belangrijkste logistieke aandachtspunten voor internationale export?

“Met duurzaamheid en digitalisering moét iedereen in de industrie nu volop bezig zijn. Hoe blijven we in de toekomst op een ecologisch verantwoorde manier onze dienstverlening garanderen? Hoe zorgen we voor een snelle en efficiënte onlinedienstverlening? Misschien minder zichtbaar, maar minstens even belangrijk: hoe digitaliseren we ook onze interne processen optimaal, bijvoorbeeld voor douanegerelateerde activiteiten? De complexiteit van dat laatste wordt door veel bedrijven nog altijd onderschat. Zo was de Brexit lang op voorhand geweten. Toch zie je bedrijven worstelen met de goede opvolging van de administratieve aspecten. Met als gevolg dat er overal in Europa goederen geblokkeerd zitten.”

Niet elk Belgisch bedrijf durft export aan. Wat is een belangrijk argument om twijfelaars te overtuigen?

“Wie exporteert, kan zijn groei verdubbelen tot verdriedubbelen. De internationale mentaliteit mag in België nog wat scherper. Belgische bedrijven benaderen export nog altijd schoorvoetend: eerst België, dan Nederland, en dan pas verder kijken. Dankzij het internet en de digitalisering ligt de hele wereld open, de grenzen zijn zo goed als weg. Internationaal de juiste partners vinden is zeker geen onmogelijke opgave. Wil je als Belgisch bedrijf groeien? Dan is het bijna dom om je niét op de wereldmarkt te richten.”

Export kan je groei verdubbelen

Welke nieuwe trends ziet u momenteel opduiken in de export?

“Digitalisering en verduurzaming vermeldde ik eerder, maar ook e-commerce blijft boomen. Opvallend is dat die stijging zich niet alleen laat optekenen in b2c, maar ook in b2b. De verkoper die fysiek langsgaat bij bedrijven om met zijn cataloog producten aan te prijzen wordt uitzonderlijk.”

U wordt voor één dag minister-president van België. Welke maatregel voert u in om de Belgische export te stimuleren of buitenlandse bedrijven naar België te krijgen?

“Moeilijke vraag. (lacht) Ik zou vooral maatregelen goedkeuren die bedrijven ondersteunen die op groei focussen. Ik bedoel daarmee op export en internationalisering. Ik ben ervan overtuigd dat België op dat vlak nog veel sterker kan worden. Meer zelfs: dat het de sleutel zal zijn tot toekomstig succes. En hoe beter onze regio het doet, hoe meer welstand we kunnen ontwikkelen.”

Stel dat u binnen x aantal jaar besluit om uw professionele leven een heel andere wending te geven, wat zou u gaan studeren of doen?

“Dan zie ik mezelf vooral actief worden in vrijwilligerswerk. Voor organisaties en initiatieven werken waar niets gebeurt omwille van de ‘shareholder value’, maar waar mensen zich gewoon belangeloos en gratis inzetten voor anderen.

Ik haal nog altijd veel voldoening uit mijn huidige job, en ik ben blij dat ik daarin positieve resultaten kan boeken, zowel voor onze aandeelhouders, klanten als medewerkers. Maar het is ongetwijfeld op een andere manier dankbaar om dat te doen in een omgeving waar je vooral van sociale overwegingen vertrekt, en niet van economische.”

Geïnteresseerd om met ons samen te werken als zakelijke klant? Bekijk de mogelijkheden.

Start meteen met verzenden.