50 Jaar DHL – een halve eeuw innovatieve wereldwijde logistiek

John Pearson talks about 50 years of DHL

Interview met John Pearson, CEO DHL Express, ter gelegenheid van het jubileum van 50 jaar DHL

In 1969, kort nadat Neil Armstrong landde op de maan, bedachten Adrian Dalsey, Larry Hillblom en Robert Lynn het idee om verzenddocumenten als handbagage aan boord van vliegtuigen te vervoeren.

Dit revolutionaire idee betekende dat het douaneproces kon beginnen voordat de cargolading in de haven aankwam, waardoor wachttijden werden verkort. Het was het begin van de internationale koeriersdienst en de opkomst van DHL. Hoera voor 50 jaar DHL!

Trots op 50 jaar DHL

John, je maakt al jaren deel uit van de geschiedenis van DHL en was getuige van enkele belangrijke mijlpalen van het bedrijf. Waar ben je bijzonder trots op?
DHL heeft 50 jaar geleden de wereldeconomie gerevolutioneerd. Vandaag verbinden we nog steeds mensen over de hele wereld met innovatieve logistieke- en transportoplossingen. We implementeren innovatieve technologieën in de hele supply chain om het leverings- en transportproces efficiënter te maken en onze medewerkers bij te staan in het werk. Onze autonome DHL pakket drone levert medicijnen snel op afgelegen eilanden in Lake Victoria. Een klant in China ontvangt regelmatig belangrijke documenten tot twee keer per dag. De door ons ontwikkelde en geproduceerde StreetScooter heeft ons geholpen bij ecologische uitdagingen waarmee de logistiek van de toekomst en het milieu wordt geconfronteerd.

Duurzame toekomst

Duurzaamheid is één van de belangrijkste kwesties van deze tijd – en de verwachtingen met betrekking tot logistiek zullen in de komende 50 jaar waarschijnlijk verder toenemen. Hoe zal DHL op lange termijn hiertoe bijdragen? 

In 2008 heeft de Groep zich gecommitteerd om de CO2-efficiëntie tegen 2020 met 30% te verbeteren ten opzichte van 2007. We hebben dit doel al in 2016 bereikt en zijn nu een expert in groene logistieke oplossingen.

Als bedrijf met wereldwijde activiteiten hebben we een speciale verantwoordelijkheid om onze ecologische voetafdruk te minimaliseren. We willen de transportgerelateerde uitstoot tegen 2050 tot nul terugbrengen en zijn op weg naar deze doelstelling.

We hebben ambitieuze tussentijdse doelstellingen voor 2025 vastgesteld en lanceren campagnes en evenementen om onze duurzaamheidsstrategie “Mission 2050: Zero Emissions” te ondersteunen als onderdeel van ons jubileumjaar. Ik heb er alle vertrouwen in dat we deze belangrijke mijlpaal voor onze Groep zullen bereiken.

Laten we vieren!

DHL organiseert verschillende jubileumevenementen voor medewerkers, klanten en partners. We doneerden twee ICT-centra aan SOS Kinderdorpen Colombia en vervoerden de jubileumtentoonstelling “BTHVN on tour”.

100.000 DHL Express medewerkers ontvingen een special edition geïllustreerd boek over de geschiedenis van DHL. We organiseerden ook de “50 Moments that Delivered” fancompetitie ter gelegenheid van de 50ste Formule E-race.

Als officiële logistieke partner van Bryan Adams’ “Shine A Light”-tour, planten we één boom voor elk verkocht concertticket – in totaal een miljoen bomen wereldwijd dit jaar. We werken samen met de Arbor Day Foundation, Plant-for-the-Planet, WeForest en Taking root om nieuwe bosgebieden te creëren.

Meer weten over DHL.

Verzend je pakje met DHL Express. Bereken je tarief online.

Zakelijke klant? Krijg een gepersonaliseerd tarief.