“Durf via export te proeven van verre markten, ook buiten Europa”

Export buiten Europa is geen klein bier, maar wie de smaat te pakken heeft, wil niet meer terug. Via gerichte prospecties krijg je een voorsmaakje van wat je te wachten staat in een buitenlandse markt. Want waar je ook komt, lokale voorkeuren en verschillen qua (zaken)cultuur vragen een aangepaste aanpak. Als CEO BeLux bij DHL Express kon Danny Van Himste al uitgebreid proeven van de globale handelsmarkt. De geknipte persoon dus om onze vragen rond internationalisering aan voor te schotelen!

Heel wat kmo’s hebben honger naar meer. Wat is het recept voor een succesvolle exportstrategie?

“Naast lef en ambitie heb je een weloverwogen go-to-marketstrategie nodig. Vergewis jezelf ervan dat je product of dienst relevant is voor de nieuwe markt. Wat bij ons in de smaak valt, lusten ze daarom nog niet in het buitenland. Waak er ook over dat je intellectuele eigendom ook in een nieuwe markt goed is ingedekt tegen copycats of diefstal. Want producten of diensten die in Vlaanderen beschermd zijn, zijn dat niet per se voldoende in de rest van de wereld.
Ga tot slot na of je je product makkelijk kan introduceren in een nieuwe markt. Breng aandachtspunten in kaart zoals logistieke lijnen, vertaalslagen, culturele verschillen, lokale wet- en regelgeving, douanekosten, betalingsmodaliteiten… Mijn tip voor wie voor het eerst van export wil proeven: kies een afzetmarkt waar betalen op voorhand – of binnen een relatief korte termijn – gangbaar is. Zo start je alvast met een gezonde cashflow.”

Hoe zou u twijfelaars toch overtuigen om te kiezen voor export, al dan niet buiten Europa?

“Door hen te wijzen op de talrijke voordelen. Export is niet alleen een groeiversneller, maar maakt je ook beter opgewassen tegen magere jaren. Door je afzetmarkten te spreiden, houden economisch zwakkere en sterkere gebieden elkaar in balans en spreid je de risico’s. Zo kan export helpen om een crisis te boven te komen. Spaanse banken trokken na de bankencrisis van 2008 bijvoorbeeld massaal naar Latijns-Amerika met hun aanbod. En met succes: na een terugval van soms wel 50% zagen ze hun omzet opnieuw stijgen.”

Soms zijn er gebeurtenissen die roet in het eten gooien, zoals de brexit. Wat is uw ultieme tip voor bedrijven om een wrange nasmaak te vermijden?

“De meeste voorbereidingen zijn intussen rond, maar toch benadruk ik het graag nog eens: zorg dat je over een EORI-nummer beschikt als je exporteert naar het VK. De brexit zal de internationale handel onvermijdelijk hertekenen, met name op het vlak van transport en logistiek. Gelukkig zijn er manieren om je daartegen te wapenen. Investeren in een lokaal magazijn bijvoorbeeld, al is dat voor kmo’s doorgaans geen optie. Een express-leveringsoptie voorzien biedt dan een budget- en klantvriendelijk alternatief.”

DHL Express ziet elk jaar de uitreiking van de Leeuw van de Export als een manier om de Vlaamse export in woord en daad te ondersteunen.

Dit atrikel verscheen oorspronkelijk in WereldWijs, magazine voor internationaal ondernemen.

Wil je met jouw bedrijf graag jouw grenzen verleggen? Ontdek wat DHL Express voor je kan betekenen.