10 tips om klaar te zijn voor Black Friday 2023

black friday

Het aftellen naar Black Friday 2023 is begonnen! Oorspronkelijk afkomstig uit de Verenigde Staten, maar ondertussen ook niet meer weg te denken uit ons Belgenland. Black Friday is uitgegroeid tot een van de belangrijkste dagen in het jaar voor online shops (en shoppers!). Als je een e-commercebedrijf runt, kan het de meest lucratieve dag van het jaar zijn.

BLACK FRIDAY 2023 – ALLES WAT JE MOET WETEN OM ER KLAAR VOOR TE ZIJN

1. PLAN WELKE DEALS JE GAAT AANBIEDEN

Helaas komt er heel wat meer kijken bij Black Friday dan banners met promo’s te tonen. Integendeel, je moet van tevoren goed plannen wat je precies wilt promoten. Zorg er altijd voor dat je precies weet wat er in voorraad is. Als iets uitverkocht is, moet je snel kunnen overschakelen op andere producten. Black Friday is een goed moment om oude stock te verkopen.

Heb je een bestseller waar je meer buzz rond wilt creëren? Geef je klanten dan een korting op dit product. Zo motiveer je bezoekers die voor het eerst op je website komen om over te gaan tot een aankoop. Zorg er wel voor dat je hiervoor over extra voorraad beschikt, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

2. Zorg voor competetieve prijzen

Kijk naar de prijzen van jouw concurrentie. Komen jouw prijzen overeen? Kunnen ze nog iets lager? Extra samples en freebies kunnen helpen om jouw positie te verbeteren.

3. CREËER EEN BLACK FRIDAY 2023 LANDINGSPAGINA

Bezoekers van jouw website moeten meteen zien dat je meedoet aan Black Friday. Plaats je beste en belangrijkste deals op een centrale plaats op jouw homepage. Gebruik headlines, foto’s van hoge resolutie en sterke call-to-actions. Wil je een sense of urgency creëren? Kies dan voor een countdown timer.

4. zorg ervoor dat nieuwe klanten tevreden zijn

Wil je graag meer klanten? Zorg er dan voor dat ze bij Black Friday niet enkel kunnen genieten van de beste promo’s, maar dat ze hun bestellingen ook gratis én snel toegestuurd krijgen. Bekijk hoe je de kosten die gepaard gaan met een gratis verzending ergens anders in jouw bedrijf kan integreren. En wat dat laatste betreft… Voor veilige, snelle verzendingen kan je alvast een beroep doen op DHL Express. 😉

5. Beloon jouw trouwe klanten

Stuur naar aanloop van Black Friday een e-mail naar jouw huidige klanten met specifieke kortingscodes. Schrijf een originele tekst waarbij je hen bedankt omdat ze voor jou kiezen. Klanten houden van een persoonlijke aanpak.

6. Denk na over internationaal verzenden

Er wordt geschat dat er op dit moment om en bij 50-60% landen ter wereld Black Friday ‘vieren’. Er is dus een grote markt van kopers die graag nieuwe merken en producten willen testen. Daarom is Black Friday het ideale moment om na te denken over internationale verzending als je dat nog niet aanbiedt. DHL Express kan je bedrijf helpen om te starten met internationaal verzenden. Dankzij ons hoef je je geen zorgen te maken over douaneregels, invoerrechten, -heffingen en -tarieven. Wij willen dat jouw klanten hun bestellingen tijdig ontvangen.   

7. ZORG ERVOOR DAT JE FULFILLMENTNETWERK OP ROLLETJES LOOPT

Fulfillment is de motor van je bedrijf, dus zorg ervoor dat deze perfect loopt. Van het verzamelen, verpakken en labelen van pakjes tot het kennen van de waarde van een zending … Goede fulfillment is wat ervoor zorgt dat alle orders op tijd en in perfecte staat worden verzonden. Ontevreden klanten zie je immers niet terug.

8. WEES VOORBEREID OP RETOURZENDINGEN

Wereldwijd wordt er binnen e-commerce rond de 30% geretourneerd. Het maakt dus niet uit hoe goed je product is, de kans is groot dat je te maken krijgt met retourneringen. Zorg voor een goed retourbeleid en vermeld dit duidelijk op je website. 67% van de klanten bekijkt immers het retourbeleid van een bedrijf voordat ze een aankoop doen.

9. Breid je acties uit tot Cyber Monday.. of Black Week / Month

Er was een tijd dat online shoppen een nieuw concept was. In 2005 ontstond de term ‘Cyber Monday’ vanuit de vaststelling dat veel Amerikanen in het weekend van Thanksgiving gingen windowshoppen om daarna op maandag het snelle internet op het werk te gebruiken voor hun aankopen. Tegenwoordig kiezen veel retailers ervoor om deel te nemen aan zowel Black Friday als aan Cyber Monday om hun verkoop te maximaliseren.

Black Friday en Cyber Monday lijken al niet meer genoeg… Mensen shoppen 24/7 vanuit hun luie zetel en willen steeds het gevoel hebben de béste deal te doen. Je kan hier dus handig gebruik van maken door in jouw promo’s gebruik te maken van deze termen.

10. Kies voor zorgeloos verzenden

Bij DHL Express staan we voor je klaar. We helpen jouw bedrijf groeien. We leveren van en naar bijna elk land ter wereld, zodat we je kunnen helpen om eenvoudig en zonder problemen nieuwe markten te ontdekken. Overtuigd? Word zakelijke klant bij DHL Express.