Nieuwe DHL Logistics Trend Radar gelanceerd

In de nieuwe DHL Logistics Trend Radar brengt DHL 40 trends samen die de richting van bedrijven, samenlevingen en technologieën voor de wereldwijde logistieke gemeenschap in het komende decennium mede zullen bepalen. Daarvan zullen decarbonisatie, robots, big data, diversificatie en alternatieve energieoplossingen de grootste impact hebben op de transformatie van de logistiek. Dit rapport, ondertussen al de 6de editie, is het resultaat van een uitgebreide analyse van macro- en microtrends en van de inzichten van talrijke klantgesprekken en een groot partnernetwerk, waaronder onderzoeksinstellingen, techspelers en startups.

“De gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar hebben ons laten zien hoe belangrijk het is om over robuuste supply chains en logistiek te beschikken. We zien dan ook dat bedrijven logistiek transformeren van een stille, back-end operatie naar een strategische asset en value driver”, zegt Katja Busch, Chief Commercial Officer DHL en Head of DHL Customer Solutions and Innovation. “Wij geloven dat succes in de toekomst inspiratie en innovatie, open uitwisseling en intensieve samenwerking vereist. Met de 6e editie van de DHL Logistics Trend Radar nodigen we onze klanten en partners opnieuw uit om samen het tijdperk van de logistiek vorm te geven.”

Sinds 2015 kwamen meer dan 70.000 bezoekers samen in de DHL Innovation Centers om met elkaar en met DHL-experts ideeën uit te wisselen. Deze bevindingen worden geconsolideerd en weergegeven in de nieuwe DHL Logistics Trend Radar. Het instrument fungeert wereldwijd als een strategische en unieke bron om de richting van bedrijven en technologieën te helpen bepalen.

“De DHL Logistics Trend Radar wordt door klanten, partners en collega’s gebruikt als Poolster om te navigeren in de toekomst. Het instrument bestaat nu bijna 10 jaar”, voegt Klaus Dohrmann, VP Head of Innovation Europe, DHL Customer Solutions & Innovation toe. “In deze editie hebben we nieuwe trends geïntroduceerd die relevanter zijn geworden voor de logistieke sector. Denk maar aan Computer Vision, Interactive AI, Smart Labels en DEIB (Diversity, Equity, Inclusion & Belonging). Veel andere trends zijn verduidelijkt ten opzichte van de vorige editie en geven meer details.

In de vorige editie stond Duurzame Logistiek centraal. Deze trend is nu verder opgesplitst in circulariteit, decarbonisatie, alternatieve energieoplossingen en andere trends. Duurzaamheid is zeker nog top-of-mind bij onze klanten. Het waarborgen van veerkracht staat nu echter ook centraal in de transformatie van de logistiek. Het status quo-verhaal over efficiëntie en operationele uitmuntendheid wordt nu aangevuld met het inzicht dat de supply chain een essentiële motor is voor tastbare waardecreatie.”

Diversificatie van de bevoorradingsketen leidt tot veerkracht, waarbij zichtbaarheid een sleutelrol speelt

Nu klimaatgerelateerde rampen en geopolitieke verstoringen steeds vaker voorkomen, kijken organisaties naar diversificatie van hun supply chain in een poging hun activiteiten veerkrachtiger te maken. Multisourcing, het samenwerken met meerdere concurrerende leveranciers, en multishoring, het selecteren van leveranciers in meer of verschillende landen of regio’s, zijn enkele van de strategieën die organisaties kunnen volgen. Door het ecosysteem van leveranciers te verbreden en productie- en distributienetwerken uit te breiden, kunnen de veerkracht, de flexibiliteit, het reactievermogen en het concurrentievermogen worden vergroot.

76% van de ondervraagde bedrijven is van plan om de komende twee jaar belangrijke wijzigingen in hun leveranciersbestand aan te brengen om de veerkracht van de toeleveringsketen te waarborgen. De sleutel tot het opbouwen van veerkrachtige toeleveringsketens is visibiliteit. Big data helpt bij het analyseren van grote hoeveelheden gegevens. Zo kunnen patronen uit het verleden blootgelegd worden, real-time veranderingen in de status quo gemarkeerd worden en voorspellingen en prognoses voor de toekomst gemaakt worden.

De organisaties die vooroplopen en de grootste winst in hun toeleveringsketens zien, zijn degenen die in staat zijn enorme hoeveelheden snel aangroeiende, ongestructureerde gegevens te analyseren. Degenen die alleen kijken naar kerntransactiegegevens verliezen visibiliteit. Digital twins kunnen de voorspellende onderhoudsprocedures bij operaties versterken. Hierdoor worden industriële storingen met 70% verminderd en blijft de toeleveringsketens draaien. Computer vision maakt efficiëntere processen en veiligere operaties mogelijk.

Ecologische duurzaamheid bovenaan ieders agenda

Duurzaamheid blijft wereldwijd aan belang winnen, en in het verslag van dit jaar wordt verder ingegaan op specifieke duurzaamheidstrends. Naast technologieën wordt er ook gekeken naar systemen en processen. Nieuwe trends met grote impact zijn decarbonisatie, alternatieve energieoplossingen, circulariteit en milieubeheer. Het World Economic Forum heeft onlangs vastgesteld dat een net-nul supply chain de prijzen gemiddeld met niet meer dan 4% verhoogt.

Nu veel klanten bereid zijn extra te betalen voor duurzamere opties, onderzoeken bedrijven de verschillende bestaande decarbonisatieoplossingen voor hun toeleveringsketens. 85% van de consumenten is de afgelopen vijf jaar ‘groener’ geworden in hun koopgedrag. 65% maakt bescheiden tot totale veranderingen in hun levensstijl. Hierdoor worden bedrijven aangespoord om manieren te onderzoeken om hun producten groener te maken. Deze zijn vaak gericht op hun toeleveringsketens. Wat alternatieve energieoplossingen betreft, zouden bedrijven onderzoek moeten doen naar een elektrisch wagenpark.

Van de 755 miljard dollar die in 2021 in de energietransitie werd geïnvesteerd, werd 36% geïnvesteerd in elektrisch vervoer. Een trend die het potentieel heeft om bedrijfsmodellen te veranderen is circulariteit. Momenteel wordt slechts 8,5 procent van het totale materiaalverbruik van de samenleving gerecycled of hergebruikt. Logistieke organisaties krijgen in alle segmenten van de toeleveringsketen grote kansen om hun duurzaamheidsinspanningen met circulariteitsprincipes te verbeteren. Zo kunnen ze inspelen op de behoeften van hun klanten.

Automatisering en efficiëntie bieden de grootste kans op meer productiviteit

Om de groeiende consumentenvraag bij te houden, zullen bedrijven moeten gaan kijken naar technologieën voor automatisering en efficiëntie om de productiviteit te verhogen. Belangrijke trends zijn indoor mobiele robots en stationaire robots, die het personeel een handje helpen. Mobiele binnenrobots zijn in de loop der jaren sterk gediversifieerd door de voortdurende technologische vooruitgang. Ze kunnen goederen nu van het ene naar het andere punt verplaatsen. Verder helpen ze ook bij het laden en lossen van containers of vrachtwagens. Ook kunnen ze facilitaire ondersteuning bieden in de vorm van schoonmaak en beveiliging. Stationaire robots daarentegen kunnen strategisch in magazijnen of hubs worden geplaatst om processen te optimaliseren. In de toekomst is logistiek niet meer denkbaar zonder geautomatiseerde processen met behulp van samenwerkende robots.

Met Innovation Centers in Duitsland, Singapore, de VS en de Verenigde Arabische Emiraten, kunnen we baanbrekend werk verrichten. In deze creatieve hubs worden workshops, rondleidingen door innovatiecentra, evenementen en gezamenlijke innovatieprojecten georganiseerd. Ze geven meer inzicht in de behoeften van de klant en helpen om actiepunten te identificeren. Zo kunnen belangrijke uitdagingen in de logistiek opgelost worden. DHL hanteert een gerichte, gebruikersgerichte en systematische benadering van thought leadership om opkomende ontwikkelingen, nieuwe best practices, potentiële industriële toepassingen en de impact van deze trends op de logistiek te identificeren.