WARNING: PAS OP VOOR FRAUDULEUZE SMS

smartphone screen

Smishing – frauduleuze sms’jes uit naam van Deutsche Post & DHL

Sommige van onze klanten hebben al frauduleuze SMS of “Smishing berichten” ontvangen. Smishing is een combinatie van de woorden “SMS” en “phishing” en verwijst naar de illegale poging om gevoelige informatie via SMS te verkrijgen.

fraudulzeuze sms

“Ihr Paket ist unterwegs. Klicken Sie auf folgenden Link, um die Sendungsverfolgung zu öffnen.” (Jouw pakket is verzonden. Klik op de volgende link om jouw zending te volgen). Sommige van onze klanten hebben deze sms-berichten ontvangen. Helaas gaat het hier om oplichterij.

Mobiele gebruikers ontvangen wat lijkt op een SMS  van Deutsche Post of DHL met een link om de zending te volgen of te bevestigen. Je moet nooit op de link in deze frauduleuze sms’jes klikken!

WAT GEBEURT ER ALS je OP DE LINK  KLIKT?

Als je op de link klikt, wordt malware op jouw apparaat geïnstalleerd en krijgen ze toegang tot jouw persoonlijke gegevens. Bovendien wordt de valse sms verzonden naar al jouw contacten die op het apparaat zijn opgeslagen. En afhankelijk van de voorwaarden van jouw mobiele serviceplan, kan dat prijzig zijn.

WAT TE DOEN ALS JE EEN FRAUDULEUZE SMS ONTVANGT

  • Als je het nummer niet herkent, open de frauduleuze sms dan niet. Verwijder het onmiddellijk.
  • Als je de afzender wel herkent, vraag de persoon dan naar de link en of het de bedoeling was om de sms te versturen.
  • Klik nooit op links van een onbekende afzender en ook niet op berichten die je niet verwachtte te ontvangen.
  • Deactiveer indien mogelijk direct carrier billing op jouw toestel om te voorkomen dat bestellingen/betalingen via jouw mobiele telefoonrekening worden gedaan.
  • Als je een verdacht sms-bericht ontvangt van Deutsche Post of DHL als afzender, stuur dan een screenshot van het sms-bericht en het telefoonnummer naar phishing-dpdhl@dhl.com.

GEKLIKT OP DE LINK VAN DE FRAUDULZEUZE SMS? WAT NU?

  • Zet je smartphone in de vliegtuigmodus.
  • Informeer jouw serviceprovider en controleer of je al kosten hebt gemaakt als gevolg van de SMS.
  • Als dat nog niet het geval is, schakel de directe carrierfacturering uit.
  • Doe aangifte bij jouw lokale politie. Neem jouw smartphone mee, eventuele screenshots van de sms, bewijs van de gemaakte kosten, enz.
  • Start je smartphone op in veilige modus en kijk of er recentelijk apps zijn geïnstalleerd zonder je medeweten.
  • Verwijder deze apps en start jouw smartphone vervolgens opnieuw op.

Voor meer informatie over fraude awareness , bezoek deze pagina of neem contact met ons op.