Komt e-commerce dan toch van de grond in België?

e-commerce in België

Terwijl Nederland al heel snel mee op de trein van de webwinkels sprong, raakte de Belgische e-commerce aanvankelijk maar moeilijk in een stroomversnelling. Maar na jaren achterop te hebben gehinkt, prijkt ons land intussen op de negende plaats in de lijst van de meest veelbelovende landen op het vlak van e-commerce. Een bemoedigende vaststelling, die evenwel enige duiding vergt.

Groeipotentieel

De Global Retail E-Commerce Index van A.T. Kearny geeft elk jaar het groeipotentieel van dertig landen op het vlak van e-commerce aan. In 2015 prijkte België op de negende plaats. Een stijging van maar liefst 15 plaatsen, en daarmee is ons land samen met Denemarken de snelste klimmer. Bovenaan de lijst staan grote landen zoals de VS, China, het VK, Japan en Duitsland. De sprong van België naar de negende plaats is dus op z’n minst een aangename verrassing te noemen.

Inhaalmanoeuvre in e-commerce?

Ons land was jarenlang het zwakke broertje, maar daar lijkt nu eindelijk verandering in gekomen. De Belgische e-commerce liet in 2014 een groei noteren van 14,3 procent, meer dan de meeste buurlanden. Hier alvast enkele mogelijke verklaren voor de opmars:

  • De versoepeling van de Belgische regelgeving rond nachtwerk maakt ons land een stuk concurrentiëler. Net zoals in Nederland mogen pakjes voortaan ook ’s nachts worden verzonden. Dat maakt het mogelijk om ook leveringen binnen de 24 uur aan te bieden.
  • Het merendeel van de Belgen bevolking beschikt vandaag over een internetverbinding, en daarvan shopt de helft online.

Dit gezegd zijnde, blijven de uitgaven per Belgische shopper blijven wel beduidend lager dan in de buurlanden. Maar ook hier zou stilaan verandering in moeten komen. A.T. Kearny verwacht een groei van 25 procent tegen 2020. Vooral kleding, voeding en elektronica zouden het goed gaan doen.

Snelle en zekere zending

Een cruciale schakel in e-commerce is uiteraard de verzending. Die moet niet alleen veilig en vlot verlopen, maar ook snel. Door samen te werken met een ervaren expresdienst kun je de marktpositie van je onderneming dan ook gevoelig verbeteren.

Wist je dat DHL Express een bijzonder uitgebreid dienstenaanbod heeft en zowel kleine als grote klanten bedient? Neem snel contact op voor meer info!