5 onmiskenbare basics voor elke webshop

webshop

Maak je unieke sjaaltjes of leuke interieurspullen? Of zie je het grootser en wil je goederen van verschillende leveranciers aan de man brengen? Welk type webshop je ook voor ogen hebt, deze basics mogen niet ontbreken.

1. Naam en logo

Je eerste taak is een naam, een logo en – algemener – een merkidentiteit kiezen. Dat doe je natuurlijk niet zomaar. Je identiteit moet aansluiten op het gamma van je webwinkel en het beoogde doelpubliek. Stel jezelf de vraag: wat maakt mijn winkel uniek? Neem dat punt – jouw ‘unique selling point’ – vervolgens als de basis voor je identiteit. Een voorbeeldje? Wie ‘maakmijnfiets.be’ tegenkomt, weet dadelijk wat die webshop te bieden heeft.

2. Geen webshop zonder webshop-software

Een webshop bouwen hoef je gelukkig niet helemaal zelf te doen. Er zijn tal van softwarepakketten waarmee je snel aan de slag kunt om je eigen website op te bouwen. WordPress en Drupal zijn bijvoorbeeld heel toegankelijke platformen om een website of blog te creëren, terwijl je Magento, SEOshop en Drupal Commerce kunt gebruiken om een virtuele winkel te maken, met zo veel producten als je maar wil. Natuurlijk kun je ook rekenen op de support van DHL Express om je te helpen het bos door de bomen te zien.

3. E-commerce tracking

Zorg daarnaast dat je weet wat er leeft en waar mensen naar op zoek gaan. Implementeer daarom Google Analytics-tracking op je webshop – of laat dit over aan een marketingprofessional – zodat je inzicht krijgt in het surf- en koopgedrag van je bezoekers. Analytics-software kan je vertellen hoe surfers op je website belanden, wat ze zoeken, welke pagina’s ze achtereenvolgens bezoeken, …

4. Online marketing

Je webshop adverteer je uiteraard niet in het parochiebladje, maar wel op het grootste marketingplatform ter wereld: het internet. Adverteren via Google, Bing, Facebook, YouTube, Instagram, … is onontbeerlijk als je een online aanwezigheid wil uitbouwen en van je webshop een klinkend succes wil maken. Door nieuwe producten of blogposts te delen op de sociale media, bereik je – ook zonder ervoor te betalen – vrij makkelijk honderden en duizenden consumenten.

5. Zorgeloos verzenden

Net zo belangrijk is een goed verzendingsprocédé voor je webwinkel. Zo zul je voldoende stevige verpakkingen in verschillende formaten nodig hebben, net als een vorm van branding om je verpakkingen te doen opvallen (denk: logostickers, bedrukte verpakkingen, …). Als je pas begint, kun je de pakjes nog individueel verzenden, maar na verloop van tijd zul je willen samenwerken met een ervaren expresdienst. Zo’n samenwerking laat je toe om je marktpositie als beginnende speler gevoelig te verbeteren. DHL Express heeft veel ervaring met e-commerce en helpt je maar al te graag om van jouw project een succes te maken.