Klantenbinding: hoe doe je klanten terugkomen?

klantenbinding

Je klanten doen terugkomen is geen sinecure. Er is veel concurrentie en klanten worden dagelijks bestookt met promoties. Toch zijn er enkele strategieën die je helpen om bestaande klanten te laten terugkomen. Lees verder en ontdek vier tips om je klantenbinding naar een hoger niveau te tillen.

1. Klantenkaart

Erg origineel is het niet, maar een klantenkaart is doorgaans wél doeltreffend. Met een voordeelkaart of een ander loyaliteitsprogramma beloon je de klanten die terugkomen. Je klanten ervaren een sterkere en meer persoonlijke band met je merk en zullen sneller terugkomen om de voordelen van hun klantenkaart te benutten.

2. Slapende klanten tot leven wekken

Maar sommige klanten krijg je maar één keer over de vloer en daarna nooit meer. Wat kun je doen om ook hen aan te spreken om terug te keren naar je fysieke winkel of webshop? Enkele opties zijn:

  • Een gepersonaliseerde e-mail die je klanten herinnert aan een tijdelijke promotie of hen als eerste inlicht over je volgende actie. Hoe persoonlijker en exclusiever, hoe groter de kans op succes. Ook remarketing kan hierbij helpen.
  • Ook een maandelijkse nieuwsbrief slaagt erin om slapende klanten te wekken en ze opnieuw naar je zaak te trekken. Zorg er dan wel voor dat de nieuwsbrief actueel en relevant is.
  • Mag het net iets meer zijn? Verstuur een geschenkje naar de trouwe klanten die je al een tijdje niet meer over de vloer kreeg. Wedden dat ze snel terugkomen?

3. Eenvoudigweg de beste zijn

Klantenbinding is uiteraard niet een en al marketing. Klanten hebben nu eenmaal een reden nodig om iets bij jou te kopen, en de beste reden is en blijft kwaliteit. Zorg dat je de beste bent in iets:

  • Duurzame producten
  • Uitzonderlijke afwerking
  • Tal van extra voordelen
  • Beste dienstverlening
  • Persoonlijke hulp
  • Maatwerk
  • Laagste prijzen
  • Beste prijs-kwaliteitverhouding

4. De kleine dingen: een glimlach, een persoonlijk bedankje, …

Om je klantenbinding te verbeteren hoef je heus geen groot geschut boven te halen. Met een vriendelijke dienstverlening – een glimlach, een persoonlijk berichtje, een extraatje – raak je al erg ver. Wees vriendelijk, charmant en behulpzaam en je kunt ervan op aan dat je klanten je zaak (of webwinkel) met een tevreden gevoel zullen verlaten en sneller zullen terugkeren.

Over webwinkels gesproken: vergeet niet dat ook de verzending – het enige fysieke luik van een anders volledig virtueel proces – tot in de puntjes verzorgd moet zijn als je je klanten tevreden wil houden. Denk dus aan:

  • Een foutloze en snelle verzenddienst
  • Een persoonlijk bedankje bij elke zending
  • Branding op al je zendingen en pakketjes