FIT & DHL Express bekronen exportkampioenen

Met de Leeuw van de Export zet Flanders Investment & Trade (FIT) jaarlijks Vlaamse bedrijven met uitzonderlijke exportresultaten in de kijker en dit met de steun van DHL Express. Op de zestiende editie ontvingen Klingele Chocolade en Skyline Communications  de prestigieuze exportaward van Vlaams minister-president Geert Bourgeois.

Zowel bedrijven met maximaal 49 medewerkers (categorie ‘kleine bedrijven’) als bedrijven met 50 of meer medewerkers (categorie ‘middelgrote en grote bedrijven’) maakten aanspraak op de prestigieuze prijs. De jury selecteerde 6 genomineerden. De kandidaten werden beoordeeld op basis van omzetcijfers, geografische diversificatie, financiële resultaten, marketingtools, innovatie, duurzaam ondernemen en toekomstperspectieven.

 

Innovatief vakmanschap  

De slimme combinatie van ambachtelijk ondernemerschap en productinnovatie binnen heel specifieke niches overtuigde de jury om Klingele Chocolade tot Leeuw van de Export te bekronen in de categorie ‘Bedrijven met maximaal 49 medewerkers’.

Bovendien blinkt het Oost-Vlaamse bedrijf uit in duurzaam ondernemen op alle niveaus van de bedrijfsvoering. Naast een van de pioniers in eerlijke en gezonde chocolade in ons land, zet het bedrijf ook sterk in op welzijn op de werkvloer en levert het een waardevolle bijdrage aan het lokale economische weefsel.

Indrukwekkend parcours     

Skyline Communications overtuigde de jury met zijn indrukwekkende exportgroei: het is afgetekend wereldmarktleider met een klantenportefeuille om u tegen te zeggen.

Verder wisten ook de sterke visie van de oprichters en hun bewuste keuze voor lokale Vlaamse verankering de jury te bekoren.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois: “Met de Leeuw van de Export zet Flanders Investment & Trade jaar na jaar de meest markante exportprestaties in de schijnwerpers. Ook in deze zestiende editie gaan twee prachtige bedrijven met de trofeeën naar huis. Zowel Klingele Chocolade als Skyline Communications kunnen indrukwekkende exportprestaties voorleggen die getuigen van een sterke strategische visie en vastberadenheid om het te maken in de internationale arena. Maar bovenal zijn het twee perfecte ambassadeurs om ondernemerschap in en vanuit Vlaanderen te promoten. Een jaar lang zullen de Leeuwen immers onze technologische knowhow én ons ambachtelijke vakmanschap mee op de wereldkaart zetten. Een absolute must, want export is dé motor van onze open, geglobaliseerde economie.”

Danny Van Himste, MD DHL Express: “De exportkansen liggen voor het oprapen”, zegt Danny Van Himste, managing director bij DHL Express. “De overgrote meerderheid van de Vlaamse kmo’s voert immers nog niets uit. En van de ondernemingen die dat wel doen, exporteert maar een fractie naar bestemmingen buiten Europa. Internationalisering is nochtans een must volgens recente studies: om succesvol te blijven, moeten bedrijven tegen 2019 50% van hun omzet uit export halen. Kortom, op de rem staan, is uit den boze. Al mogen je ogen niet groter zijn dan je buik.”

Bron: Flanders Ivestment & Trade